natuurkunde van de middelbare school – 9/11

0
124

natuurkunde van de middelbare school – 9/11

De principes van de natuurkunde gelden altijd en overal. Althans, in theorie. In de praktijk wordt de moderne natuurkunde beïnvloed door politiek en economie.

Iemand die daar geen last van heeft is de eerlijke onderzoeker die onbetaald en onbemind zijn onderzoek doet naar belangrijke zaken. 9/11 bijvoorbeeld. Immers dat heeft onze wereld voorgoed en voor altijd negatief beïnvloed. Niet onbelangrijk dus om een beetje te begrijpen hoe dat tot stand is gekomen.

Dus, de meeste mensen moeten met de natuurkunde van de middelbare school het volgende kunnen begrijpen:

En na kunnen doen, immers de natuurkunde werkt altijd en overal.

Nouja, bijna altijd en overal dus want op 9/11 werkte dat tijdelijk allemaal niet in New York. Nouja alleen als je dat wilt ‘geloven’ natuurlijk, want in werkelijkheid is dat niet zo. Het is en was een politiek en economisch gemotiveerd ‘besluit’ om te geloven wat er die dag is gebeurd.

Vreemd genoeg is natuurkunde een lastig en ondergewaardeerd vak. Je kunt beter rechten of economie studeren. of politicologie. Daar kom je verder mee. Ingenieurs verdienen gemiddeld beduidend minder dan hun academische collegae in voornoemde beroepen. Misschien is daar wel een reden voor.

Ik laat het aan de verbeeldingskracht van de kijker/lezer over of dat klopt.

laat ik er nog aan toevoegen dat toen ik in mijn eerste jaar vliegtuigbouwkunde zat, wij nog een practicum deden waarbij we met papier en lijm vliegtuigconstructies moesten bouwen. En testen. Want iets kapotmaken is een belangrijk onderdeel van de ingenieursopleiding. Pas dan en alleen dan zie en voel je wat een constructie doet en hoe het kapot gaat. Daar word je een echte ingenieur van. De rest is theorie.

De huidige ingenieursstudenten worden opgeleid met computer- en simulatieprogramma’s. Zij hebben werkelijk geen idee wat ze doen. De software wordt door ‘anderen’ ontwikkeld. De uitkomsten worden kritiekloos aanvaardt als ‘de werkelijkheid’. De meesten kunnen de band van hun fiets niet eens plakken.

Is het vreemd dat er op universiteiten geen vragen meer worden gesteld over gebouwen van 415 meter hoog die in 9 resp. 11 seconden (je krijgt het niet bedacht) VOLLEDIG instortten?

De samenleving krijgt de …. die het verdient – en voor … kan men willekeurig invullen: leiders, politici, bankiers, ondernemers, en helaas ook ingenieurs….