Wie is Coen Vermeeren ?

0
1312

Sinds 2006 verdiep ik mij al grondig in 9/11 en vanaf 2008 in het mondiale ufo-dossier. Allebei onderwerpen die dicht bij het vak van ingenieur staan, maar dermate gevoelig liggen dat er op je er openlijk mee bezig houden een taboe rust. Het zijn mede daardoor onderwerpen waar je je vooraf dus zeer gedegen in moet verdiepen. Laat ik nou ‘mijn huiswerk gedaan hebben‘ en ook over de skills beschikken om dat ook goed te doen. Combineer dat met het feit dat die onderwerpen totale ‘game changers‘ zijn voor een echt betere wereld en je kunt je voorstellen dat ik het noodzakelijk vond om het daar met elkaar over te hebben. Nou dat heb ik geweten.

De discussie met open visier op de universiteit word echter niet gewaardeerd. En, vreemd genoeg, komt je er dan al heel snel achter dat het voor de oppositie niet noodzakelijk is om inhoudelijk het debat aan te gaan met je, ridiculisering is genoeg. Dat blijkt dan ook het belangrijkste gereedschap uit de doos van de zogenaamde skeptici. Ik zou een ‘complotdenker’ zijn, en een ‘ufogekkie’… Dat is het niveau van ‘het debat’ en het zijn termen die gebruikt zijn door ‘(zeer/hoog)geleerde collega’s’ op Nederlandse universiteiten.

In dat kader past het hen dan ook om mijn wetenschappelijk vermogens kleiner te maken uiteraard en dus werd er laatdunkend gedaan over mijn wetenschappelijke achtergrond. Ik kan u geruststellen dat ik destijds een uitstekende opleiding heb genoten op, toen nog, een van NL’s beste universiteiten.

Ook de titel van ‘doctor’, die inmiddels al een tijdje aan ernstige inflatie onderhevig is, is door mij meer dan verdiend. Wordt hij nogal eens uitgedeeld aan mensen die een nietje slaan door 4 of 5 ‘artikelen’ die ze hebben uitgepoept, in Delft was dat in elk geval in ‘mijn tijd’ niet echt aan de orde.

Aan de ontwikkeling van het Delftse vliegtuigmateriaal GLARE (en ARALL) heb ik een bescheiden bijdrage mogen leveren. Het materiaal dat uiteindelijk na 20-30 jaar voldoende uitontwikkeld was om toegepast te mogen worden in een echt vliegtuig, zit nu voornamelijk in de A380 – het grootste passagierstoestel dat vandaag vliegt. En dan niet in een of ander lullig onderdeel, neen, de volledige romp van het toestel is er van gebouwd!

Mijn contributie aan GLARE bij mijn afstuderen en daarna promoveren, had betrekking op de reststerkte van het materiaal. Dat is de sterkte die een materiaal heeft in aanwezigheid van een schade. De meest ernstige schade is een scherpe scheur. Die kan ontstaan als er bijvoorbeeld in de vlucht een object in botsing komt met de constructie. De bedoeling is uiteraard dat er veilig geland kan worden. Daar moet dus van tevoren ‘ernstig over worden nagedacht.’

Vliegtuigen zijn veilig omdat er ongelooflijke veiligheidsmaatregelen worden getroffen. Niet alleen bij het gebruik, maar ook al bij het ontwerp en dat begint bij ieder onderdeel afzonderlijk. Voordat GLARE toegepast mocht worden zijn er letterlijk miljoenen materiaal- en contructietesten uitgevoerd. Enkele tienduizenden daarvan heb ik, zelf maar ook samen met mijn afstudeerdstudenten, voor mijn rekening genomen. Dat heeft een ruime 7 jaar geduurd alles bij elkaar. Pas daarna was er iets dat een proefschrift mocht heten. Coen was toen doctor ingenieur – dr.ir. – een titel waar ik nog altijd trots op ben.

Ik maakte daarna de keuze om niet meer de diepte van het onderzoek in te gaan – dat had ik met mijn promotie afgerond – maar de breedte. Ik ben daarna jarenlang gaan lesgeven, deels tegelijkertijd met mijn functie als hoofd van het Studium Generale van de TU Delft. Dat laatste was voor ‘de breedte’ wel de best denkbare positie voor een academische veelvraat als ik. Ik mocht alle denkbare onderwerpen programmeren voor studenten in het kader van ‘brede academische vorming’. Daar heb ik heel erg veel geleerd. Vooral over ‘hoe het werkt….’

Tot zover mijn academische carrière. Hieronder voor iedereen die dat interessant vindt, mijn lijst met publicaties. Je kunt goed zien dat de overstap naar Studium Generale in 2002/2003 betekende dat meedraaien in het vakinhoudelijk onderzoek van de faculteit niet langer mijn ambitie was.

Onderzoek doen naar andere onderwerpen – het grotere plaatje – begon toen echter pas goed. De basis van goed te kunnen onderzoeken was toen wel gelegd. De kwestie werd steeds meer dat datgene dat ik toen had onderzocht en had gevonden – bijvoorbeeld op mijn eigen vakgebied ufo’s en 9/11 – gek genoeg geen reguliere plaats had op de universiteit. Navraag bij collega’s resulteerde steevast in schouderophalen. Maar daar waren de onderwerpen te belangrijk voor. Alles wat ‘we’ in Delft deden (en elders) zou in het licht van bijvoorbeeld ufo-technologie volledig overbodig worden.

Dan ontstaat de vraag waarom we daar dan niet naar kijken – er met alle skills die we hebben, alle theorien, alle tools en een hele schare wetenschappers en studenten – en ja, dan wordt er iets aangeboord: weerstand. Lang verhaal kort, voor je het weet kom je bij gevestigde belangen en in no time is daar het beroemde ‘complot’. De basis op de universiteit is echter misschien wel nog veel erger: volslagen onwetendheid. De wereld kan zich dat echter totaal niet veroorloven.

Uiteindelijk, na een lange weg, is daar dan het ontslag omdat waarheden heel vaak zeer doen. Ik moet zeggen dat het majeure stilzwijgen van collega academici oorverdovend is. Maar we leven in een tijd waarin alle grote geheimen van de wereld boven komen. We gaan het meemaken. In de tussentijd is er wetenschappelijk onderzoek naar het instorten van WTC 7 (dat is complete onzin volgens de experts van de TU) en schreeuwt de Amerikaanse Marine dat ufo’s echt zijn… De stap naar – ze zijn buitenaards – is kennelijk nog onderwerp van politiek overwegingen – lees: belangen.

Mijn laatste betoog op de TU Delft was eigenlijk een introductie voor een andere lezing,  maar ging over ‘Wat is de verantwoordelijkheid van ingenieurs?’ Ik kan u het antwoord alvast heel in het kort geven: GROOT!

Wetenschappelijk CV Coen Vermeeren

Education

  • 1999 – 2000    Course on Human Resource Management HRM
  • 1988 – 1995    PhD Aerospace Engineering University of Technology Delft
    • Subject: Residual strength of Fibre Metal Laminates
    • Promotor: prof.dr.ir. J. Schijve
    • Co-Promotor: prof.dr.ir. L.B. Vogelesang
  • 1982 -1988      MSc University of Technology Delft Aerospace Engineering
    • Subject: GLARE Blunt notch behaviour
    • Professor: prof.dr.ir. J. Schijve
    • Supervisor:    G. Roebroeks
  • 1975-1982       VWO Nassau Scholengemeenschap Breda – KRO/NCRV de Reunie

Work

  • 2003 – 2017 Director of Studium Generale of Delft University
  • 2001 – 2006 Visiting professor at the university of Concepcion, Chile – Aeronautics
  • 1999 – 2011 Assistant professor Materials and Manufacturing at TUDelft
    • Assistant professor Introduction to Aircraft Structures at TUDelft
    • Assistant professor Technology of Aircraft Structures at TUDelft
    • Teaching in 3rd year Design Synthesis Exercise and member
  • 1997 – 1999  Management of Scientific output for the Faculty of Aerospace Engineering
  • 1995 – 1997  Consultant for University Business for the faculties of Mathematics, Physics, Chemistry and Medical sciences at Nijmegen University, The Netherlands
  • 1988 – 1995 PhD Aerospace Engineering of Delft University of Technology
  • 1986 – 1990 Lecturer Materials Science and Theoretical Mechanics: Haagse Hoogeschool / University of The Hague

Writing of lecture notes

  • 2004             Materials and Aircraft Technology, TU-Delft, ae1-20a
  • 2003             Materials and Manufacturing II, TU-Delft, ae2-600
  • 1999             Technology of aircraft, Lecture notes LR2-86

Master’s thesis mentorship

  • 1999 – 2011  Supervision of thesis work for PhD and MSc students of the Chair Production Technology
  • 1988 – 1995  Supervision of thesis work of over 20 MSc and BSc students on material                     development and residual strength of fibre metal laminates

Project management

  • 2003 – 2017 Director Studium Generale TU Delft
  • 1999 – 2011  Organisation of conferences in the field of composites
  • 1999 – 2011  Co-Management of the Chair Production Technology
  • 2001 – 2011  – Member of the Platform for popularisation of Composites, Comp-o-Tour
  • 2002 – Editorial Board of the Journal of Applied Composite Materials
  • 2001 – Chairman of the international GLARE Conference, Delft
  • Co-organiser conference on Design aspects and mathematical modelling of air- and spacecraft, with Pisa University, Erice, Italy 1999, 2001 and 2003,
  • Member of organising committee of:
    • ECCM10, 2002, Brugge, Belgium,
    • ICCM14, 2003, San Diego, USA
    • Materials, 2005, Belfast, Ireland

Businesses

  • 1994 – 1995  Director of VVT Composites (production of carbon tubes for Simona Research Simulator, Catamaran and Printing press equipment)
  • 1990 – 1995  Consultant in PMS Consultancy

Societal

  • 1995 – 2017 President of Stichting Muziekinstituut Breda
  • 2010 – 2016 President of Sea First Foundation – NGO on the preservation of Sea Life
  • 1990 – 2015 Composer – Director of Music – Choralen of Breda Cathedral & I buoni antichi
  • 1995 – CD, O Bone Jesu – Renaissance music
  • 2000 – CD, O Magnum Mysterium – music by Coen Vermeeren, sung by the Gentlemen of St Johns College Cambridge
  • 2002 – CD, Miserere – music by Coen Vermeeren, sung by members of Clare, Kings and St Johns College Cambridge

Awards

  • 2004 Rene Descartes Prize, Prague, Tsjech Republic, awarded for ‘Composites-on-tour’ together with Beukers, A, & Verpoest, I.
  • 2003 The George Taylor (of Australia) Award together with A. Beukers & M.J.L. van Tooren for the article ‘Aircraft structures in the Century ahead, From arts to science, from craftsmanship to multidisciplinary design and engineering’.

Publications

2016

2013

2008

  • Beukers, A, Tooren, MJL van & Vermeeren, CAJR (2008). Aircraft Structures. In U Knaack & T Klein (Eds.), The future Envelope 1 (Research in Architectural Engineering Series, 8) (pp. 17-47). Amsterdam: IOS Press bv.

2007

  • Beukers, A, Tooren, MJL van & Vermeeren, CAJR (2007). Aircraft structures – from arts to science. In U Knaack & T Klein (Eds.), The future envelope – Will the future create the facade or will the facade create the future? (pp. 17-48). Delft: Delft University of Technology.

2005

  • Krakers, LA, Tooren, MJL van, Zaal, K & Vermeeren, CAJR (2005). Integration of acoustics and mechanics in a stiffened shell fuselage, III. Applied Composite Materials: an international journal for the science and application of composite materials, 12(1), 21-35.
  • Vermeeren, CAJR (2005). Advanced design problems in aerospace engineering, Delft, the Netherlands. Applied Composite Materials: an international journal for the science and application of composite materials, 12(1), 1-2.

2004

  • Beukers, A, Tooren, MJL van & Vermeeren, CAJR (2004). Aircraft structures in the century ahead. The “George Taylor prize 2003”: London, UK.
  • Beukers, A, Vermeeren, CAJR & Verpoest, I (2004). Composites on tour. Rene Descartes Prize 2004: Prague, Tsjechie (2004, December 2).
  • Tooren, MJL van & Vermeeren, CAJR (2004). Anatomy of Eaglet. Course Universidad de Concepcion: Concepcion, Chili (2004, November 1 – 2004, November 5).
  • Tooren, MJL van & Vermeeren, CAJR (2004). Production Processes of Composites. Course Universidad de Concepcion: Concepcion, Chili (2004, November 1 – 2004, November 5).

2003

  • Alderliesten, RC, Hagenbeek, M, Homan, JJ, Hooijmeijer, PA, Vries, TJ de & Vermeeren, CAJR (2003). Fatigue and damage tolerance of GLARE. Applied Composite Materials: an international journal for the science and application of composite materials, 10(4-5), 223-242.
  • Beukers, A, Tooren, MJL van & Vermeeren, CAJR (2003). Aircraft structures in the century ahead. The Aeronautical Journal, 107(1072), 342-357.
  • Hagenbeek, M, Hengel, C.G. van, Bosker, OJ & Vermeeren, CAJR (2003). Static properties of fibre metal laminates. Applied Composite Materials: an international journal for the science and application of composite materials, 10(4-5), 207-222.
  • Vermeeren, CAJR (2003). An historic overview of the development of fibre metal laminates. Applied Composite Materials: an international journal for the science and application of composite materials, 10, 189-205.
  • Vermeeren, CAJR, Beumler, Th., Kanter, JLCG de, Jagt, OC van der & Out, BCL (2003). Glare design aspects and philosophies. Applied Composite Materials: an international journal for the science and application of composite materials, 10, 257-276.
  • Bergsma, OK, Bersee, HEN, Vermeeren, CAJR & Weteringe, BJ (2003). The smart blankholder as a development tool for the rubber forming process of continuous fiber reinforced thermoplastics. In HTh Hahn & MJ Martin (Eds.), 14th International conference on composite materials (pp. 1-8). Dearborn, Michigan, USA: Society of Manufacturing Engineers.
  • Veldman, SL, Vermeeren, CAJR & Bergsma, OK (2003). Geometrical influences on the structural efficiency of an inflatable beam subjected to bending. In S Adali, EV Morozov & VE Verijenko (Eds.), Applied Mechanics and materials (pp. 167-174). Durban, Zuid-Afrika: CCSMS, University of Natal.
  • Vermeeren, CAJR & Beaumont, PWR (2003). Applied composite materials; an international journal for the science and application of composite materials. Dordrecht, NL: Kluwer Academic Publishers.
  • Vermeeren, CAJR (Ed.). (). De Academische Boekengids.
  • Veldman, SL, Vermeeren, CAJR, Breukels, J & Struck, B (2003). KITEye contract report 1: Kite line, Aerodynamics and stability. Delft: TU Delft, faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek.
  • Veldman, SL, Vermeeren, CAJR & Breukels, J (2003). KITEye contract report 2: Concept study and trade-off. Delft: TU Delft, faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek.
  • Vermeeren, CAJR, Vollmer, L & Frediani, A (periode: 2003 t/m ). Organizeren 39th Workshop Design challenges and mathematical methods in aircraft and spacecraft Functie bij : “Ettore Majorana” : Intern. school of Mathematics.
  • Vermeeren, CAJR (periode: 2003 t/m ). Lid organisatie comite en editorial board ICCM-14 Functie bij : International conference on composite materials.
  • Vermeeren, CAJR, Kamp, A, Melkert, JA, Reith, BA, Smits, GN & Zandbergen, BTC (periode: 2003 t/m 2003). Coordinatie comite Ontwerp Synthese Oefening Functie bij : TUDelft, fac. Luchtvaart- en ruimtevaarttechniek.

2002

  • Veldman, SL, Vermeeren, CAJR & Bersee, HEN (2002). Concept design for an altitude record breaking kite. In AIAA structures, structural dynamics and materials conference (pp. 1-8). Denver Colorado 22-25 April 2002: AIAA.
  • Veldman, SL, Vermeeren, CAJR & Beukers, A (2002). Designing inflatable structures. In Lightweight structures in civil engineering: contemporary problems (pp. 1-4). Warsaw, Poland: Mirco Publisher.
  • Vermeeren, CAJR (Ed.). (2002). Around Glare a new aircraft material in context. Dordrecht, Nederland: Kluwer Academic Publishers.
  • Beukers, A & Vermeeren, CAJR (2002). Investigation of the turn around time and identification of key improvement areas. Delft: TU Delft.
  • Vermeeren, CAJR & Beukers, A (2002). Concept design of an ellipsoid shaped airship. Delft: TU Delft.
  • Vermeeren, CAJR (2002). Delfi-1 Inflatable gravity Gradient Boom. Delft: TU Delft.
  • Vermeeren, CAJR (2002). Design of an inflatable high-altitude kite. Delft: TU Delft.
  • Vermeeren, CAJR & Tooren, MJL van (2002). Visiting Professor Functie bij : Universidad de Concepcion.

2001

  • Beukers A, O V Molder, C.A.J.R. Vermeeren; Inflatable structures in space engineering.. In: Journal of the international association for shell and spatial structures, Jaargang: 2000, 3, 2001, p. 177-190.
  • Veldman S L, C.A.J.R. Vermeeren; Design of an inflatable engine mount of the D-15 airship.. In: 14th AIAA Lighter-Than-Air Systems Convention(Akron, (OH) USA, 7/16/01), AIAA, New York, 2001, p. 1-8.
  • Veldman S L, C.A.J.R. Vermeeren; Inflatable structures in aerospace engineering.. In: ESA SP-468.  European conference on spacecraft structures, materials and mechanical testing. ESA.(Noordwijk, 11/29/01), ESTEC, Noordwijk, 2001, p. 93-99. ISBN: 92-9092-713-5.
  • Vermeeren C.A.J.R., S.T.K.W. Tsang, A Beukers; An efficient Resin-wedge Anchorage System for Unidirectional CFRP Rods.. In: Yao Zhang (eds.); .  13th International Conference on Composite Materials.(Beijing, China, 6/25/01), ICCM, Beijing, China, 2001, p. 1-11. ISBN: 7-900075-46-1
  • Vermeeren C.A.J.R.; Damage tolerance approach for titanium matrix composite components.. Rapport aan: SP aerospace and vehicle systems, Helmond. Uitgave: TUD/LR, Delft, 2001, 123 p.

1998

  • Vermeeren C.A.J.R.; Materials – the star at center stage. In: B.A. Wilson, B.J. Hunter (eds.); The Residual Strength of Fibre Metal Laminates: GLARE 2 and GLARE 3.  30th Int. SAMPE Technical Conference(San Antonio, Texas, USA, 10/20/98), SAMPE International Business Office, Covina, California, USA, 1998, p. 471-483. ISBN: 0-938994-80-8

1995

1994

  • D’Alessandro Caprice, M., Oriunno, M., Vermeeren, C.A.J.R., Evaluation of the residual strength of GLARE by experimental measurement of the J integral. In: Engineering Fracture Mechanics, dec. 1994.

1993

1992

  • Vermeeren, C.A.J.R. Sinke, J., M.J.L. van Tooren. Hybrid Materials for use at elevated temperatures. International symposium ‘Advanced materials for lightweight structures, ESTEC, Noordwijk, The Neterlands, ESA SP-336, p 71-77.

1991

  • Vermeeren, C.A.J.R., The application of Carbon fibres in ARALL Laminates, Report LR-658, Delft University of Technology, The Netherlands.

1990

  • Vermeeren, C.A.J.R., The blunt notch behaviour of Metal Laminates ARALL and GLARE, Report LR-617, Delft University of Technology, The Netherlands.
  • Vermeeren, C.A.J.R., Ultra High Modulus Carbon fibres in ARALL Laminates. Memorandum M-641, Delft University of Technology, The Netherlands.