NIET KIEZEN VOOR EUROPA

0
92

FokkerMet argusogen kijken we naar wat de Britten gaan doen met hun Brexit referendum. Alle ogen zijn dus gericht op het grotere Europa. Of het einde daarvan.

Wie daar niet naar kijkt is ons Koninklijk Huis. Zojuist hoor ik op RTL Boulevard – ja je moet natuurlijk wel alle relevante bronnen raadplegen – dat onze Koning overweegt te kiezen voor een Boeing 737 als vervanging van de Fokker 70 die al 22 jaar dienst doet als vliegtuig van het Koninklijk Huis. Dat toestel is misschien verouderd – we kregen tenminste een interieur te zien uit eind jaren ’60 – hoewel ik denk dat er intussen wel een updateje zal zijn geweest. Dat doet me toch wel een beetje pijn. Toen ik LR ging studeren was Fokker toch onze grote held. We zijn dan ook nog steeds een van de 4 landen waarvan het leiderschap vliegt met een in eigen land gebouwd toestel! Daarmee scharen we ons onder de VS en Rusland. Toch iets om als vliegtuigbouwer trots op te zijn. Ik wel in elk geval.

De reden van het nieuwe jetje voor onze Majesteit zou zijn dat de Fokker 70  alleen binnen Europa bruikbaar is. Een reis naar die paar overzeese gebiedsdelen of Nederlandse gemeenten die uit ons slavenhandelverleden komen zijn er niet direct mee aan te vliegen bijvoorbeeld. De F70 moet dan een dagje of wat eerder in stappen worden overgevlogen. Je wil daar toch goed voor de dag komen niet waar en niet met zoiets ordinairs als KLM of Transavia of zo.

Maar dan, wat schetst mijn verbazing: de vervanging wordt een Boeing 737. Op de eerste plaats is dat niet Europees en op de tweede plaats dacht ik dat dat ding ook niet naar Curacao of Bonaire kon vliegen. Boeings 737 hebben een actieradius van gemiddeld 4000 km en de laatste keer dat ik gekeken heb was Curacao 7858 kilometer ver weg. Die laatste keer was zojuist trouwens maar ik wist dat het veel te ver was voor een ‘small single isle’. Nou heb ik op dat gebied kennelijk te lang niet gekeken naar de specs van onze nieuwste vliegtuigen want de nieuwste 737’s halen zo’n 8500 km dus dat klopt wel. Dan kun je alleen reizen zonder al te veel medepassagiers en zit je tjokvol brandstof maar sjeiks, prinsen, CEO’s van iets te grote bedrijven, dictators en koningen hebben het sowieso niet zo op met Economy dus dat zal geen probleem zijn. Altijd nog plaats  en gewicht voor een bubbelbadje hoorde ik bij Boulevard.

Blijft dus over: niet Europees. Even kijken wat de nieuwste Airbus doet? Nou, in dat opzicht doet ie niet onder voor een Boeing. Zou vreemd zijn inderdaad want de twee enige overgebleven echte vliegtuigfabrikanten houden elkaar heel goed in de gaten. Op hun website laten ze bij Airbus zien dat ze makkelijk naar Curacao kunnen. Wat bezielt een vorst in een Europees land dan om Amerikaans in te kopen? We kunnen er alleen maar naar gissen. Misschien vallen appels niet ver van bomen. Opa was immers ook dol op Amerikaanse vliegtuigfabrikanten. Of weet de vorst dat Europa zijn langste tijd gehad heeft? Zijn vakantiehuisje in Griekenland heeft ook Putin als buurman. Misschien wel een hele strategische keuze. Hoewel dan denk je eerder aan een Tupolevje maar ja, dan hebben we nog te maken met een MH-boycot…

Putin wordt nieuwe Buurman van Willem Alexander en Maxima

Laat onverlet dat wij die ons geen privé airliner kunnen veroorloven en ook ons huis niet zomaar kunnen verkopen of een strategisch vakantiehuisje kunnen kopen, vastzitten aan Europa en het beleid van de EU. Tijdgeest dan? Ja, wellicht want intussen zijn ook steeds meer Europeanen niet meer zo overtuigd van het grotere EU-goed. Na Brexit zou het wel eens zo kunnen zijn dat meer landen de Europese pijp aan Sint Maarten willen geven.

Meer landen willen uit de EU

Laten we 23 juni eerst maar eens afwachten. Het wordt nog een hete zomer. Voor iedereen die geen eigen jet heeft, maar wel een oude auto en een roeiboot – veel plezier op Texel!

ceterum censeo

Overigens ben ik van mening dat het logisch en abstract denkvermogen van ingenieurs vaker zou moeten doorklinken in het publieke debat. Ongeacht welk debat. Ingenieurs zijn in hoge mate verantwoordelijk voor alle gebruikte en misbruikte techniek in de wereld. Zij zouden zich veel nadrukkelijker moeten bemoeien met hoe en waar en door wie hun technologieën gebruikt worden. Een stevig basis in moreel en ethisch besef is hiervoor noodzakelijk, naast een goede kennis van de historie en de actualiteit van alle menselijke geloofssystemen: zoals daar zijn o.a. wetenschap, techniek, economie, filosofie, religie en politiek. Voorwaar geen sinecure, maar voor een werkelijk vreedzame ontwikkeling van onze soort van het allergrootste belang. Met respect voor elkaars standpunten in een taboe- en waardevrij debat, waar men openstaat voor de inzichten van de ander. Om zo in gezamenlijkheid, in het besef dat de menselijk soort een werkelijk oneindige creatieve potentie heeft, alle ontstane problemen op te lossen .

dr.ir. Coen Vermeeren, 9 juni 2016

DELEN
Vorig artikelDEMOCRATIE IS DOOD
Volgend artikelALLEMAAL THEATER